Dopravní chaos u hradeckých škol má mírnit plán mobility

Dopravu u škol by měl regulovat plán mobility
Dopravu u škol by měl regulovat plán mobility

Plná parkoviště, nebezpečně a často proti pravidlům zastavující automobily, ze kterých v ranní špičce vystupují děti. To jsou nejčastější příčiny vzniku nepřehledných a kritických situací v blízkosti škol. Město Hradec Králové chce těmto nebezpečným kolizím předcházet vytvořením tzv. školních plánů mobility. Dokument s pravidly bude mít každá městská škola vytvořený na míru a jeho cílem je dosažení bezpečné, zdravé a šetrné dopravy dětí nejen do školy, ale i ze školy.

V prvních čtyřech školách zatím probíhá terénní šetření, které je součástí komplexního sběru dat pro tvorbu těchto plánů mobility. V tomto týdnu se již uskutečnilo se žáky ZŠ Josefa Gočára, další je v plánu v úterý 26. března s dětmi ze ZŠ Úprkova.

„Okolí hradeckých škol trápí zejména v ranních hodinách přetlak osobních automobilů. Rodiče v mnoha případech vozí děti až před vchod školy. V bezprostřední blízkosti škol pak dochází k nepřehledným a nebezpečným situacím. Řidiči se jsou mnohdy nuceni dopouštět se různých přestupků: stojí na místech zákazu zastavení, vjíždí na chodníky či se otáčí se na travnatých plochách. Tomu chceme zabránit a pomoci školám nastavit efektivnější systém dopravy dětí do škol, který by byl bezpečný i šetrnější k životnímu prostředí,“ uvádí náměstek primátorky pro oblast rozvoje města Lukáš Řádek.

Ke změně by měly přispět školní plány mobility. Jedná se o dokument, který bude na míru vypracovaný pro každou ze základních škol zřizovaných městem. „Důležitou součástí tvorby plánů mobility jsou online průzkumy. Do dotazníkového šetření se zapojují pedagogové, rodiče i žáci dané školy. Další částí jsou speciální přednášky pro žáky a rodiče. Zároveň probíhá také terénní šetření, na kterém se podílí děti společně se svými kantory. Žáci jsou rozděleni do několika skupin, kdy každá z nich má za úkol ve vybraných časech sledovat v okolí škol různé situace. Jedná se například o počet aut, která projedou v daném úseku, nebo která zastaví na nesprávném místě a podobně,“ vysvětluje náměstek Řádek. Právě takováto terénní šetření již probíhala v uplynulých dnech se žáky ZŠ Josefa Gočára. Další jsou plánována na úterý 26. března s dětmi ze ZŠ Úprkova. V dubnu budou průzkumy v okolí své školy zpracovávat žáci ze ZŠ Habrmanova, do tvorby školních plánů mobility se zapojila také ZŠ Milady Horákové.

Tvorbu školních plánů mobility zajišťuje město ve spolupráci s externím dodavatelem. „Tyto dokumenty by se měly stát součástí dlouhodobého plánu rozvoje školy a samozřejmou součástí školního života a vzdělávacího procesu. Popsat by mimo jiné měly souhrn opatření, díky kterým by i město mohlo v budoucnu přistoupit ke změnám v dopravě,“ dodává náměstek Řádek.

Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Mohlo by se hodit
Doporučujeme