Čtyři tisíce přestupků a pokuty za více než dva miliony. To zachytily kamery nového dopravního systému v Hradci

Dopravu v Hradci hlídají radary.
Dopravu v Hradci hlídají radary.

V Hradci Králové funguje od začátku května letošního roku inteligentní dopravní systém, který řídí vybrané semafory a pomáhá zajistit plynulejší dopravu po městě. Součástí tohoto systému je také tzv. penalizační modul, který hlídá nejen překračování rychlosti, ale také jízdu na červenou. Od 29. května řešil odbor přestupků magistrátu města téměř čtyři tisíce přestupků. Prakticky všechny se týkaly překročení rychlosti, nejčastěji pak řidiči chybovali v ulicích Antonína Dvořáka a Koutníkova v úsekovém měření na výpadovce z Hradce.

„Inteligentní dopravní systém je velký projekt, na který si všichni postupně zvykáme. Jeho výhodou je nejen chytré řízení semaforů tak, aby byla v Hradci zajištěna plynulejší doprava, ale nabízí i moderní vychytávky v dopravě. Jedná se například o systémy preference pro vozidla složek IZS nebo MHD. Systém umí také komunikovat s novými modely osobních aut, která dokáže informovat o situaci na silnici na několik set až tisíc metrů dopředu,“ popisuje primátorka města Hradce Králové Pavlína Springerová.

Součástí systému se stal také tzv. penalizační modul. Na vybraných místech jsou umístěny radary měřící úsekovou a okamžitou rychlost nebo zaznamenávající průjezd vozidel na červenou. Celkem se jedná o dvanáct kamerových bodů, které jsou zároveň součástí stávajícího dohledového systému a slouží i k objasnění dopravních nehod. Kamery, které nejsou aktivní pro penalizační modul, jsou stále funkční pro sběr statistických údajů intenzity dopravy.

Začátkem května byl zahájen ostrý provoz celého systému. „Po odladění softwaru a testování aplikace, prostřednictvím které městská policie a příslušné odbory magistrátu přestupky řeší, začal odbor přestupků zpracovávat  oznámené přestupky a první pokuty rozesílá od 29. května,“ vysvětluje náměstek primátorky pro oblast dopravy Miroslav Hloušek. Za necelý měsíc vystavil odbor přestupků přibližně téměř čtyři tisíce přestupků v celkové částce více než 2,1 milionu korun. Téměř polovina v částce přes milion korun již byla uhrazena.

„Řidiči nejčastěji chybují v překročení rychlosti, a to v ulicích Koutníkova a Antonína Dvořáka. Právě tady jsme také naměřili rekordmana, který na maximální povolené rychlosti 50 km/h uháněl rychlostí 110 km/h,“ doplňuje náměstek Hloušek. V přestupkovém řízení zatím nebyl řešen průjezd křižovatkami na červenou. „Vybrané finance z přestupků se stanou součástí městského rozpočtu, v příštím roce budou použity například na investiční či jiné priority města,“ doplňuje Hloušek.

Dopravní odborníci systém ocenili

Řidiči na nový dopravní systém zatím spíše nadávají, dopravním odborníkům se líbí. Začátkem června získal cenu Sdružení pro dopravní telematiku v celostátní soutěži Česká dopravní stavba, technologie, inovace roku 2022. Cenu získal systém mimo jiné za nový způsob detekce a řízení dopravy, také úpravy pro nevidomé a invalidy či možnosti preference vozidel IZS a MHD.

Město dotací pomohlo k nákupu zařízení do vozů záchranných složek

Aby mohla součást systému fungovat s vozy záchranných složek, musejí tyto vozy mít speciální zařízení, které bude komunikovat se systémem IDS. Pořízení jedné takové preferenční jednotky se pohybuje v řádech desítek tisíc korun. Na jejich koupi se město rozhodlo hasičům a záchranářům poskytnout dotaci ve výši téměř 1,6 milionu korun. Zdravotnická záchranná služba Královéhradeckého kraje získá celkem 785 tisíc korun, stejně jako Hasičských záchranný sbor Královéhradeckého kraje. Prostřednictvím obou dotací může být pořízeno přibližně dvacet jednotek, a to s ohledem na výběr dodavatele a volbu montáže. „Výhodou systému je, že je kompatibilní s řadou preferenčních jednotek. Není tedy nutné je pořizovat u zhotovitele systému IDS, záchranné složky si budou moci sami vybrat dodavatele, což může ovlivnit výslednou cenu,“ doplňuje náměstek Hloušek. Radnice předpokládá, že do záchranných vozů budou preferenční zařízení instalována do konce letošního roku. 

Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Doporučujeme
Nahoru