Trolejbusy jezdí v Hradci Králové už 65 let

Foto: DPmHK
Foto: DPmHK

Květen roku 1949 obohatil královéhradecké MHD o první trolejbusy. I po pětašedesáti letech je trolejbusová trakce stále její moderní a důležitou součástí. Hradec Králové patří mezi 13 českých měst, kde tento druh dopravy zabezpečuje ekonomickou a ekologickou přepravu cestujících, a právě Hradec Králové se může chlubit nejmodernějším trolejbusovým vozovým parkem se stoprocentní nízkopodlažností, kterým se ročně sveze přes jedenáct milionů cestujících.

Letošní 65. výročí trolejbusů v Hradci připomene dopravní podnik v pestrém programu 17. května na terminálu hromadné dopravy.

Městskou hromadnou dopravu v Hradci Králové zajišťovaly už od roku 1928 autobusy Autodrah města Hradce Králové. Předválečné záměry s výstavbou elektrické dráhy se nerealizovaly a tak projekt trolejbusových tratí vznikl až v roce 1947. „V roce 1948 začala výstavba trolejbusových tratí a 2. května 1949 zahájila se dvěma vozy v půlhodinovém intervalu provoz linka č. 2," uvádí historická fakta Miloslav Kulich, ředitel královéhradeckého dopravního podniku.

Už tehdy vedla trať "dvojky" od hlavního nádraží přes Korunu dnešní Gočárovou třídou přes Ulrichovo náměstí na Pražský most a do Mostecké ulice, dále k Fortně, přes Moravský most a po Brněnské na Nový Hradec Králové. "Ještě v témže roce, a to 28. října, byla uvedena do provozu i linka č. 0 na Slezské Předměstí,“ připomíná začátky trolejbusového provozu ředitel Kulich. 

O kompletní historii trolejbusové dopravy v Hradci Králové se můžete podrobně dočíst zde

Dopravní podnik města Hradec Králové v tomto roce ale neslaví jenom retrospektivní pohled na trolejbusy na území krajského města, hledí totiž i na budoucnost trolejbusové dopravy. "Doba, kdy tuto trakci nahradí jiná ekonomická a ekologická doprava, je ještě mnoho let před námi, ať už to budou elektrobusy či vodíkové pohony,“ přemýšlí o budoucnosti ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich a dodává, že trolejby tak budou ještě nějakou dobu mít ve městě svoje nezastupitelné místo.

Podle vedení královéhradeckého dopravní podniku je tak na místě uvažovat o vhodném rozšíření trolejbusové sítě. "Dvě části již dopravní podnik vytipoval a zároveň je vyhodnotil jako technicky nepříliš náročné. Jedná se o trasy Koruna – Farářství-Jungmannova a Brněnská-Palachova - konečná Pod Strání,“ naznačuje další rozvoj ředitel dopravního podniku. Finance na budování nové trati nebo tratí by mohly dorazit z fondů Evropské unie. 

Podrobný program oslav 65. výročí najdete v článku Dopravní podnik slaví: 65 let trolejbusové dopravy v Hradci Králové.

Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku
9.5.2014 22:42
Honza z HK3 (neregistrovaný)
Nove trolejove vedeni...
@redakce:

A co vystavba noveho trolejoveho vedeni v useku Alessandria - Stoleta a take v Malsovicich pro linku c.8? Take sem myslel,ze z Brnenske bude trolejove vedeni pres Masarykovu,Benesovu az na Pod Strani??

Dekuji za info z DPmHK
11.5.2014 10:35
Kuba (neregistrovaný)
RE: Nove trolejove vedeni...
usek Alessandria - Stoleta - Cihelna imho souvisí s úsekem Koruna – Farářství-Jungmannova = zatrolejování linky 12
10.5.2014 23:49
David (neregistrovaný)
Spíš bych souhlasil s linkou, která by jela přímo od Fakultní nemocnice přes Rašínovu třídu na zastávku Jungmannova (a dále k Tescu Březhrad). Z Nového Hradce nebo z Pod Strání se tam nedá dostat jinak než, že se přestoupí na linku 12 nebo 14, případně vystoupí na Obřím akváriu. A myslím, že přímé spojení Jungmannova-Fakultní nemocnice by nebylo k zahození. Mohly by se třeba dvě, v článku zmíněné linky, spojit v jednu.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Mohlo by se hodit
Doporučujeme