Budova hradeckého nádraží dostane novou střechu. Opravy budou stát kolem 35 milionů korun
Cestující se budou muset připravit na komplikace při pohybu na hradeckém hlavním vlakovém nádraží. Už letos by se totiž měla začít opravovat střecha budovy. Správa železniční cesty chce opravy dělat za plného provozu. Do budovy zatéká, a tak jsou již nevyhnutelné. Měly by stát přibližně 35 milionů korun. Výměny se dočká i skleněný plášť. Uvádí to Hradecký deník.
„Práce musí být prováděny za provozu pouze s usměrněním pohybu cestujících v hale," uvedl pro Hradecký deník tiskový mluvčí SŽDC Marek Illiáš s tím, že s opravami nechce čekat příliš dlouho. Rekonstrukce nebude jednoduchá, budova je památkově chráněna, což muselo být zohledněno v projektu. Odpovídá požadavkům památkové ochrany.
Veřejná zakázka zatím nebyla vyhlášená, nicméně předpokládaná cena je však již nyní stanovena na zhruba 35 milionů korun.
Jedná se o opravu proskleného zastřešení haly výpravní budovy, které je v havarijním stavu a do budovy tudy na mnoha místech zatéká. „Při opravě zastřešení, které se skládá ze sedlové prosklené střechy a vodorovných prosklených podhledů, bude kompletně vyměněn vnější i vnitřní skleněný plášť. Původní nosné ocelové konstrukce budou ošetřeny a zachovány. Zároveň budou odstraněny některé dřívější necitlivé opravy včetně nefunkční lávky pro čištění skel," řekl mluvčí.
Historie budovy hlavního vlakového nádraží
V roce 1928-29 vznikl na prknech architektů bratří Václava Rajchla mladšího a Jana Reichla projekt, podle kterého byla reprezentativní nádražní budova v letech 1930-35 postavená. Její slavnostní otevření se konalo 5. května 1935.
Cestující postupně našli v nádražní budově příjezdovou a odjezdovou halu vytápěnou teplým vzduchem, čekárnu pro první, druhou a třetí třídu, restaurace, vinárnu, prodejny, přednáškové místnosti, šatny, úschovny zavazadel, umývárny s lázněmi, záchody, samozřejmě pokladny a provozní kanceláře. Ve 2. patře se cestující mohli ubytovat v hotelových pokojích a najíst se v hotelové restauraci.
V nádražní budově se dále nacházelo patnáct služebních jedno až čtyřpokojových bytů o velikosti 50 – 90 m2, většinou s pokojem pro služku a výhledem z předsíně do nádražní haly. Obytnou část budovy dále doplňovaly ubytovací pokoje pro železniční zaměstnance a byt restauratéra.
Hlavní dominantou nádražní budovy je 46 metrů vysoká čtyřboká věž, jejímž vnitřkem vede schodiště k bývalým rezervoárům pitné a užitkové vody, potřebné pro železniční stanici. Na vrchu věže, ve výšce 37 metrů je ochoz, nad kterým se zvedá devět metrů vysoká, měděným plechem pokrytá, nástavba. Na každé straně věže jsou instalovány hodiny, které v noci svítí.
Komentáře ke článku
Vložit nový komentář
Jméno které jste zadal se shoduje s již zaregistovaným uživatelem.
Pokud jste to Vy přihlašte se prosím.
Pokud ještě nejste registrován vyberte si prosím jiné jméno,
nebo se zaregistrujte.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.