Co může mít společného Čína a Hradec? Parkovací dům pro kola!
Parkovací dům pro kola by měl především zabránit jejich odcizení. Vždyť jen za letošní první pololetí evidují policisté na 500 krádeží. Parkovací věže by za mírný poplatek kolo ochránily a navíc by majiteli ušetřily problémy se skladováním nebo vynášením kola do bytu.
S nápadem přišel podle Hradeckého deníku Rudolf Bernart. „Při své obchodní cestě po Tchaj–wanu jsem narazil na systém parkovací věže. Zjišťoval jsem podrobnosti a nyní již na naše náklady vyrábíme první vzorek. Chceme městu prezentovat funkční výrobek a pak jednat dále,“ uvedl v Hradeckém deníku Rudolf Bernart.
Kromě bezpečnosti je podle Bernatra výhodou systému i jeho rychlost, s jakou kolo uskladní i vydá zpět majiteli. Jak zjistila Mladá fronta Dnes, ovládání je velmi jednoduché. Po zaplacení uloží majitel své kolo do speciálního nosiče, který kolo automaticky dopraví do volného zásobníku. Zpátky jen majitel přijde se získaným lístečkem nebo žetonem a automat mu zase kolo vrátí. Vše je otázkou půl minuty. Na kole lze nechat například i přilbu nebo měřič rychlosti, které by na ulici nebo v domovní kolárně jistě rychle zmizely.
Město nyní uvažuje o vhodném umístění prvního domu. Ve hře jsou hlavní nádraží nebo Benešova třída. „Před nádražím dělají kola ostudu. Je zde ale požadavek, aby modul nebyl osmiúhelníkový, ale kulatý,“ vysvětlil Hradeckému deníku primátor Zdeněk Fink. Podle MF Dnes budou do projektu muset promluvit i architekti. S výstavbou ale radnice otálet nechce. "Tento parkovací dům chceme otevřít už příští rok. Jednalo by se o sklo-ocelovou konstrukci se základnou zhruba osm na osm metrů a výškou jedenácti metrů. Teď rozhodujeme, kde se objeví první," prozradil Mladé frontě Dnes Fink.
Podle "dovozce" nápadu Rudolfa Bernarta je provoz parkovací věže poměrně úsporný. Spotřebuje pouze elektřinu, měsíčně zhruba za dva až tři tisíce korun. Poplatek za uskladnění bicyklu by tak mohl být opravdu symbolický. "Mohlo by to ulehčit rozhodování lidem, kteří nechtějí využívat městskou dopravu či auto a na kole nejezdí jen proto, že se o něj v centru města bojí," dodal v MF Dnes primátor Zdeněk Fink.
Parkovací věže fungují i v Tokiu. Kapacita je však větší.
Komentáře ke článku
Vložit nový komentář
Jméno které jste zadal se shoduje s již zaregistovaným uživatelem.
Pokud jste to Vy přihlašte se prosím.
Pokud ještě nejste registrován vyberte si prosím jiné jméno,
nebo se zaregistrujte.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.