Druhý hradecký elektrobus je už měsíc provozu. Dopravní podnik chce pořídit dalších 20

Elektrobus Perun jezdí po Hradci už měsíc. Zdroj: DpmHK
Elektrobus Perun jezdí po Hradci už měsíc. Zdroj: DpmHK

V pořadí druhý elektrobus Škoda Perun zařadil Dopravní podnik města Hradec Králové do provozu letos 10. října. Modrozeleným nízkopodlažním dvanáctimetrovým vozidlem se obyvatelé krajského města mohou tak vozit už celý měsíc, pokud se autobus osvědčí, posílí vozový park dopravního podniku nastálo. V průběhu následujících pěti let by mohly ulicemi krajského města jezdit i další ekologické eletrobusy. Dopravní podnik se totiž přihlásil do dotačního programu k nákupu zhruba dvaceti těchto vozů.

Elektrobus najezdí v ulicích Hradce denně až 160 kilometrů

Elektrobus Škoda Perun je zatím v dlouhodobém testovacím režimu. „Elektrobus po nezbytném převzetí a zaškolení řidičů a servisu nasazujeme na různé pravidelné linky hradecké městské hromadné dopravy, kde absolvuje ostrý zkušební provoz, kdy najíždí denně od 130 do 160 kilometrů a může se s ním tak setkat i široká hradecká veřejnost,“ vysvětlil Leo Sedláček, vedoucí střediska městské hromadné dopravy.

Cílem dopravního podniku je podle něho zkušební provoz Perunu co nejvíc přiblížit běžnému provozu v „dělených“ směnách na linkách, které zajišťují pokrytí potřeb dopravní špičky, zejména v době od 4 do 10 hodin a také od 13 do 19 hodin, případně v celodenních směnách. „Chceme získat co nejvíce dat a informací o jízdních vlastnostech a provozních parametrech z běžného provozu pro naše rozhodování o případném využívání tohoto typu elektrobusu v podmínkách MHD v Hradci Králové,“ doplnil Leo Sedláček.

Eletrobusy v budoucnu nahradí dieselové autobusy, kterým končí životnost

Perun má kromě ekologického provozu například i nesrovnatelně ekonomičtější provozní náklady, než u klasických autobusů se spalovacím motorem. V běžném provozu jezdí po krajském městě od září loňského roku také nízkopodlažní dvounápravový dvoudveřový elektrobus SOR EBN 9,5.

Další elektobusy zřejmě přibudou v ulicích východočeské metropole v horizontu několika dalších let. Podle nařízení Evropské komise musí do roku 2030 polovina vozů používaných v městské hromadné dopravě mít jiné než spalovací motory. V budoucnu by tak podle dopravního podniku mohly právě elektrobusy postupně nahradit až 20 dieselových autobusů s ukončenou životností.

Nový elektrobus začal v letošním roce jezdit také například po Brně, v Liberci, Opavě, Olomouci, Pardubicích či ve Zlíně. Od konce července do půlky září jezdil také v Polsku. Dvounápravové vozidlo se třemi dveřmi a dojezdem až 160 kilometrů jezdí na baterii, která se nabíjí v noci během čtyř a šesti hodin. Perun je také prvním čistě elektrickým elektrobusem, kdy i topení a klimatizace jsou na elektrickou energii. O vozidle jsme vás detailněji informovali už dříve, například v tomto článku.

 

Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Mohlo by se hodit
Doporučujeme