Hradec čeká na obchvaty, proto neřeší nízkoemisní zóny

Ilustrační foto
Ilustrační foto

Začátkem února přijala česká vláda myšlenku vzniku tak zvaných nízkoemisních zón. Prakticky to znamená, že nyní mohou města vyhlásit a označit oblast města nebo celou obec jako nízkoemisní zónu a nedovolit tak vjezd vozům, které nesplňují podmínky vypouštění nízkých emisí. 

Radnice Hradce Králové však o něčem takovém zatím neuvažuje, prý čeká, jak se zóny zabydlí v jiných městech.

K vyhlášení nízkoemisních zón hledali naši politici inspiraci v Německu, kde zóny fungují už od března 2007. Hlavním cílem takových oblastí je snížení znečištění ovzduší a také snížení hluku a provozu ve městech. 

Bude-li v Hradci vyhlášena nízkoemisní zóna a řidič do ní bude chtít vjet, musí si nejprve zakoupit plaketu, která bude odpovídat ekologičnosti jeho vozu.  

Hradec však zatím zavádění zón sleduje z povzdálí. „Zřízení nízkoemisních zón by bylo jen velmi obtížně realizovatelné. Musely by se udělat tak velké dopravní úpravy, že by patrně škodily ještě více než vjezd starších vozů,“ vysvětlil v MF Dnes Jindřich Vedlich, náměstek primátora města.

Představitelé radnice spíše spoléhají na to, že problém se smogem, hlukem i zvyšující se dopravou ve městě vyřeší plánované obchvaty Hradce. Ty jsou však zatím v jednání. Náměstek Vedlich uvádí, že během příštího týdne proběhne jednání s Ředitelstvím silnic a dálnich, na kterém bude hlavním tématem jižní spojka a severní tangenta. „Pokud se tyto dvě komunikace podaří vybudovat, uvnitř okruhu nebude nutné tyto zóny zavádět,“ doplnil náměstek Vedlich.

Podle vydaného nařízení vlády se budou vozy pro potřeby nízkoemisních zón označovat následovně:

  • Vozy s naftovými motory: čtyři emisní kategorie
  • Vozy s benzinovými motory: dvě kategorie
  • Motocykly: tři kategorie, zařazení se však bude řídit rokem výroby
  • Elektromobily: jsou automaticky zařazeny do nejvyšší emisní kategorie

Prakticky a ve zkratce to znamená, že do vyhlášené nízkoemisní zóny nemůže vjet automobil vyrobený před rokem 1997. Benzinové vozy vyrobené v roce 2013 však mají vjezd zaručen vždy.

Německé zkušenosti se zavedením nízkoemisních zón ukazují, že tato omezení mají smysl. Jak k tomu však přistoupí česká města ukáže až čas. Mezi prvními, kteří na nařízení vlády čekali, jsou lázeňská města Karlovy Vary a Klimkovice. 

Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Mohlo by se hodit
Doporučujeme