Hradecký i evropský unikát: parkovací dům pro kola brzy otevře
Parkovací dům pro kola má být podle jeho provozovatele bodem bezpečného parkování hradeckých cyklistů.
Dům má půdorys 8 x 8 metrů, je vysoký bez mála 11 metrů, celkem pojme až 116 kol, parkovné bude pro začátek činit pět korun na den a zaparkování kola bude v plně automatickém systému trval mezi 17 až 20 sekundami.
Zpátky ke kolu se jeho majitel dostane za 35 sekund.
„Biketower“ neboli také „cyklověž“ je ocelová konstrukce, ve které výtah vyveze kolo do věže na konkrétní parkovací místo. Majitel
kola pak obdrží žeton, ve kterém je zabudovaný čip. Cyklista žeton samozřejmě nesmí ztratit, protože podle něj systém opět najde to správné kolo.
Poplatek v této startovací fázi jedinečného projektu bude 5 Kč na den. „Podle využití a frekvence pak vyhodnotíme, zda budeme zdražovat, maximální cena by však byla 10 korun na den,“ řekl Rudolf Bernart, otec celé myšlenky parkovacího domu pro kola. Poukázal také na to, že tento parkovací dům má být výhodou pro lidi, kteří vlastní dražší kola a cyklovybavení, aby se nebáli s takovým kolem vyrazit do města a věděli, že mají kde zaparkovat a jejich kolu ani vybavení se nic nestane.
V Evropě první plně automatický prototyp takového parkovacího domu by v Hradci Králové mohl začít fungovat už od 1. února. Jeho provoz je na to připraven. „Se stavbou jsme hotoví, nyní se dům bude připojovat na bezpečnostní agenturu, poté podepíšeme smlouvu s pojišťovnou a pokud bude počasí přát, tak jsme připravení spustit provoz od 1. února,“ uvedl Rudolf Bernart. Pro jeho spuštění je potřeba, aby nebyl velký mráz.
Parkovací dům na kola, který stojí naproti hlavnímu hradeckému nádraží je unikátem v celé Evropě. Jedná se o prototyp a před jeho spuštěním musel projít důkladnou prohlídkou Státní zkušebny. I to byl mimojiné důvod, proč došlo ke zdržení s otevřením. Původně autor deklaroval, že dům se cyklistům a jejich kolům otevře už v říjnu loňského roku. „Po kontrole Státní zkušebny jsme museli na příklad doplnit klec k výtahu na kola kvůli vyšší bezpečnosti anebo úplně přeznačit kabeláž. Také jsme dům doplnili o záložní zdroj energie. Nyní se nemůže stát, že by vypadla elektřina a někdo dole zůstal bez kola i bez žetonu, který už stihl hodit do systému. Energie na vydání kola bude tedy dost i s výpadkem proudu,“ popsal Bernart.
Ač se jedná o ryze soukromý počit, dům totiž zainvestovala i provozuje soukromá společnost, tak zástupci města takový unikát na území Hradce vítají. „Město projekt podporuje, zapůjčili jsme pozemek pro stavbu parkovacího domu pro kola a následně jsme i v rámci oprav na Riegrově náměstí také dodláždili prostor až k parkovacímu domu,“ informoval Jinřích Vedlich, náměstek primátora města Hradec Králové.
Kde se vzal nápad parkovat kola ve věži?
Nápad na plně automatické zařízení takového typu vznikl při cestách Rudolfa Bernarta po Taiwanu. Sídlí zde totiž společnost, která se zabývá skladovými zakladači a podobný parkovací dům na kola již provozuje. Není však plně automatický jako ten, který již nyní stojí v Hradci Králové.
Bernart vlastní patenty pro český a evropský trh a o jeho produkt již projevila zájem další města jako České Budějovice, Olomouc, Pardubice. Parkovací dům poptávají také zájemci z Norska nebo Itálie.
Původně měl dům stát před obchodním centrem Futurum, poté se investor rozhodl pro Riegrovo náměstí. „I ve špatném počasí jako je teď v lednu zde stojí kolem dvou set zaparkovaných kol každý den. I to, jestli máte kde zaparkovat své kolo, ovlivňuje, zda pojedete na kole nebo autem,“ popisuje Bernart své rozhodování. Do budoucna vidí využití parkovacích domů také třeba jako půjčovnu kol.
Komentáře ke článku
ale držím palce
Uvidíme, čas ukáže. Stejně jako Fredy ale fandím.
Jméno které jste zadal se shoduje s již zaregistovaným uživatelem.
Pokud jste to Vy přihlašte se prosím.
Pokud ještě nejste registrován vyberte si prosím jiné jméno,
nebo se zaregistrujte.