Hradečtí právníci zažalovali Atol

Občanům Hradce Králové současný systém parkování nedá spát. Firmě Atol tak nyní hrozí soud kvůli žalobě dvou hradeckých advokátů. Oba tvrdí, že koncesní smlouva podepsaná mezi Atolem a Magistrátem je pro město nevýhodná a tím odporuje zákonu. Žalobu prý podali jako soukromé osoby a občané Hradce, nikoli jako právníci.

Advokátům Petru Moníkovi a Kamilu Podroužkovi došla trpělivost. Provozovatele parkovacího systému zažalovali kvůli zaplacenému parkovnému v celkové výši přesahující 2 000 korun. Dosáhnout chtějí především zrušení smlouvy na provozování parkovišť po dobu 30 let. „Pokusů udělat něco s koncesní smlouvou, ukončit ji nebo prověřit, že je špatná, nebo že je neplatná, bylo víc. Žádný výsledek, který by řekl, že je v rozporu se zákonem, ale zatím nemáme,“ řekl Mladé frontě Dnes náměstek primátora Boris Herman. Podle advokátů je ale smlouva v rozporu se zákonem o koncesích, s obchodním zákoníkem a hospodářskou soutěží. „Město, kdyby vybíralo parkovné tak jako Atol, by mohlo mít za těch 30 let příjmy 900 milionů korun. Podle obecného znění zákona o obcích se má ale město chovat hospodárně. Celá záležitost je tak pro město nevýhodná,“ uvedl pro MF Dnes Kamil Podroužek.
Další rozpor vidí v tom, že podle zákona má držitel koncese při svých aktivitách nést i možná ekonomická rizika. Ta však údajně smlouva s městem nepřímo vylučuje a Atol před riziky chrání. Monopol na vybírání parkovného pak podle stěžovatelů porušuje pravidla hospodářské soutěže. „Plníme funkce, které v minulosti plnily technické služby města. Tato činnost je ztrátová, ale musíme ji vykonávat, aby systém fungoval. Město to totiž nechce provozovat, protože poplatky za odtah vozidel neuhradí náklady s tím spojené,“ brání se v MF Dnes předseda představenstva Atolu Dušan Čížek.
Podle Mladé fronty Dnes už měl soud prý Atol vyzvat, aby oběma mužům peníze zaplatil. „Řekneme, že ta žaloba není opodstatněná. Odmítáme, že by koncesní smlouva nebyla platná,“ prohlásil ale Čížek.
Jedné žalobě už v minulosti Atol čelil. Občanské sdružení Nový úděl požalovalo také zrušení koncesní smlouvy s tím, že poškozuje občany města. „Je to zbytečné zatěžování justice. Stejné argumenty už v minulosti soud opakovaně zamítl,“ vysvětlil Hradeckému deníku Čížek. Případný úspěch žalobců u soudu by však mohl mít pro Atol nedozírné následky. „Pokud bychom uspěli, může chtít každý od Atolu zpětně peníze za parkovací lístky, pokuty, odtahy aut nebo zlaté karty, pokud to bude mít podložené důkazem,“ řekl Deníku Kamil Podroužek. Druhý spoluautor žaloby Petr Moník dodal: „Placené zóny jsou navíc zbytečně rozsáhlé. Celý systém je špatně nastavený. Přitom by Atol neměl vybírat vůbec nic. Koncesní smlouva obchází zákon.“
V případě zrušení koncesní smlouvy soudem by její obnovení bylo pro město složité. „Smlouva byla podepsána 28. prosince 2006. Od ledna 2007 ovšem platí nový zákon, který postup při zadávání koncese výrazně zpřísnil,“ řekl Hradeckému deníku Petr Moník.

Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku
28.8.2009 09:02
Dan (neregistrovaný)
Mně se jen líbí, jak páni advokáti začali pracovat, až, když se jich to osobně dotklo. Na 100% jsem přesvědčen, že, kdyby parkovali na svých soukromých pozemcích, tudíž by po nich nebylo požadováno placení, vůbec by to neřešili.
Aby nebylo mýlky, jsem zásadně proti tomu, co ta banda na magistrátu společně s Atolem vyvádí.
30.8.2009 15:27
Jambulloys (neregistrovaný)
Denně ze svého okna v Labské kotlině I koukám na neobasazená parkovací místa. Tento stav je setrvalý. Parkovací kartu ale nedostanu, nejsou prý volná místa. Když jsem upozornil na to, co denně vidím, bylo mi řečeno, že papírově místa nejsou. Atol tedy místa šetří pro jedince, kteří dají úplatek, nebo jak? Co jiného si mám o tom myslet. Smlouva nevýhodná pro město a vzhledem k exkluzivitě navíc umožňující korupční postupy.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Doporučujeme
Nahoru