Město odstraňuje historické chyby v názvech ulic a popisných číslech

Ilustrační foto | Zdroj: Archiv HK.cz
Ilustrační foto | Zdroj: Archiv HK.cz

Doslova mravenčí práce čeká na pracovníky správního odboru královéhradeckého magistrátu, kteří mají nyní za úkol napravit historické chyby a nepřesnosti některých adresních míst trvalých pobytů a sídel firem po celém území Hradce Králové. Chyby se mohou týkat lidí, kteří mají trvalá bydliště v chatových osadách či koloniích nebo fyzických a právnických osob sídlících v domech s chybným adresním místem. Všechny údaje musejí dnes odpovídat jednotnému celostátnímu systému v rámci celé ČR, kterým je Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RÚIAN). Na správně a přesně uvedené adresy spoléhají v nouzových situacích na příklad hasiči, záchranáři, policie a další instituce. 

V České republice před nedávnem došlo ke sloučení tak zvaných elektronických registrů. Díky tomu se ale také ukázalo mnoho chyb např. v adresních místech, a ty je nyní potřeba odstranit.

Tuto povinnost mají v Hradci Králové na svých berdech i pracovních stolech úředníci zdejšího magistrátu. „Vyjíždíme přímo do terénu, do chatových osad a kolonií a kontrolujeme objekty i názvy ulic. Zjištěné údaje pak porovnáváme s údaji v systému RÚIAN i s oficiální evidencí přidělování čísel popisných a evidenčních. V případě, že najdeme nesprávné údaje, většinou se jedná o neoficiální název ulice nebo duplicitní adresní místo u jednoho objektu, jsme povinni tyto nesrovnalosti vyřešit. Vynucené změny oznamujeme majitelům nemovitostí, a pokud je zde hlášen někdo k trvalému pobytu, vyzveme ho k výměně osobních dokladů, aby je systém neoznačil jako neplatné,“ vysvětlil Oldřich Kašpar, vedoucí oddělení osobních dokladů a evidence obyvatel magistrátu.

I když je takových Hradečanů jen zlomek, mohou být v případě včasného neodstranění nesouladu v osobních dokladech a adresách trvalého pobytu nemile překvapeni. V případě, že si magistrátem vyzvaný občan písemnost úředníků nevyzvedne a údaje si nenechá opravit, dojde k zablokování jeho údajů v evidenci obyvatel a dotyčný si s největší pravděpodobností na úřadech čerpajících z centrální databáze už nic do doby nápravy nevyřídí.

„Všechny Hradečany, kterých se změna v osobních dokladech týká, postupně vyzýváme a v rámci možností úřadu a vytíženosti přepážkových míst, nabízíme individuální schůzky. Vydání nového občanského průkazu je samozřejmě pro tyto občany zdarma. Pokud to jen trochu jde, vycházíme vyzvaným občanům vstříc,“ sdělila vedoucí odboru správního královéhradeckého magistrátu Ľudmila Ducháčová. A dodala, že jiný způsob nápravy není možný.

Oprava chyb postupně může potkat Hradečany, kteří mají trvalý pobyt nahlášen v chatových osadách a koloniích, kde si trvalý pobyt zřídili na adresní místa, která v době jejich přidělování nepodléhala tak přísným pravidlům. Veškeré problémy se musí vyřešit v duchu dnes platných zákonů a předpisů. Nejčastěji se úředníci setkávají s tím, že některé nemovitosti mají v adresních místech názvy ulic, o nichž zastupitelstvo města nikdy nerozhodlo, a tudíž ani nejsou uvedeny v oficiálním seznamu ulic města. Některé domy ve městech - nejčastěji na nárožích - mají kromě původního vchodu i další následně vybudovaný vchod z vedlejší ulice, která nese jiné jméno. V tomto případě půjde zase o odstranění duplicit v adresních místech.

Sloučením registrů a následně osobním šetřením úředníků vycházejí najevo nesoulady v centrálních systémech, podle nichž se začínají při výjezdech řídit i složky IZS jakými jsou hasiči, policie a záchranná služba.

Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Mohlo by se hodit
Doporučujeme