Odlehčí se hradecké dopravě po dokončení úseků D11 a D35? Bude záležet na chování dopravců

Dostavby úseků jsou v plánu do koce letošního roku.
Dostavby úseků jsou v plánu do koce letošního roku.

Hradecký silniční okruh už je roky přetížený, zdaleka nestačí zvládat současnou dopravu. Možná se však Hradečtí dočkají jistých úlev. Ty by mohly přijít s dostavbou úseků dálnic D35 a D11. Jedná se třeba o oblast v okolí Brněnské třídy, ulevit od kamionů by se mohlo řidičům jedoucím kolem nemocnice nebo u křižovatky ČKD. Současnou situaci kolem dostavby úseků dálnic a vlivu na hradeckou dopravu popsal web iDNES.cz.

 

Zásadní by mělo být na cestě z Prahy na Moravu otevření úseku od Opatovic do Časů. Nyní kamiony sjíždějí z velké opatovické okružní křižovatky a od Pardubic jezdí na východ přes Hradec okolo nemocnice a po Brněnské třídě. „Dostavba D35 bude pro Hradec velmi významná. Vznikne alternativní trasa pro kamiony, aby vůbec nemusely zajíždět do města. Vyhnou se křižovatce Mileta a dalším nepříjemným křižovatkám, které jsou dávno za hranicí svých kapacit. Zimní termín zprovoznění úseku z Opatovic do Časů bude mít pro Hradec výrazně pozitivní vliv,“ sdělil iDNES.cz bývalý předseda dopravního výboru Královéhradeckého kraje a městský zastupitel Aleš Dohnal (Piráti).

Ve všedních dnech projede po okruhu okolo fakultní nemocnice 7 tisíc nákladních aut. Z Opatovic do Časů se začne jezdit v prosinci, dalších 15 kilometrů do Ostrova by se mělo otevřít za rok. „Zprovoznění úseku 12,6 kilometru, které odvede část tranzitní dopravy z Hradce Králové, plánujeme na 15. prosince,“ potvrdil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. „Dá se očekávat, že otevření úseku Opatovice – Časy dopravě u nemocnice uleví. A čím dále bude dálnice pokračovat na Moravu, tím to bude pro řidiče zajímavější,“ uvedl krajský šéf ŘSD Marek Novotný.

Odlehčí se i křižovatce Mileta, kterou čeká rekonstrukce. Zatímco někteří oponenti plánovaného řešení před několika lety navrhovali, aby se počkalo právě na to, až bude část kamionů Hradec objíždět, dnes je zřejmé, že úpravy začnou bez ohledu na změny v tranzitní dopravě. „Při rekonstrukci Milety už dávno nejde o řešení problému tranzitní dopravy na vnějším okruhu, ale o soustavu křižovatek, která je zajímavá zejména pro město, fakultní nemocnici, pro rozvoj celé oblasti s Benešovou třídou nebo záchrankou. Kdybychom ji ošetřili pouze inteligentní signalizací, sice zlepšíme její propustnost, ale zabili bychom spoustu dalších přínosů. Pro Hradec se to musí udělat celé včetně podchodů pro chodce. Tento nešťastný dopravní uzel se už musí dořešit,“ zdůraznil Novotný.
    
Další úlevou pro městský okruh by mělo být dokončení dálnice D11 z Hradce do Jaroměře plánované rovněž na letošní prosinec. Kamiony jedoucí od Náchoda, Trutnova a Jičína by měly město objíždět po D11 k Sedlicím, kde odbočí na D35 na Opatovice a dále na východ. „Počítáme, že kamiony pojedou přes spojku Sedlice – Opatovice. Uvidíme však, jak se to projeví v praxi. Dopravní důsledky se někdy dají předvídat, jindy je to obtížnější. Záleží to na firmách, které kamiony posílají podle vlastních potřeb. Třeba mezi Hradcem a Náchodem je to někdy naprosto neprůjezdné, a jindy tam projedete, ani nevíte jak. Je těžké říci, čím to je. Každopádně nákladní doprava se přesunula ze železnice na silnice, stačí na nich malá oprava a tvoří se obrovské kolony. Očekáváme, že otevření nových úseků tomu uleví. Je to zatím malá část, ale bude to přínosné,“ míní Novotný.

Optimismus zatím nesdílí krajský hejtman Martin Červíček (ODS). Podle něj se chování dopravců výrazněji změní až s dalšími úseky dálnic. „Týká se to D11 a D35, která propojí Hradec s Jičínem a která bude pokračovat od Opatovic na Moravu. V tuto chvíli však nejsou dostavěné. První etapa z Opatovic do Časů samozřejmě přinese zlepšení, ale ještě to nebude dostavěná dálnice na Moravu. Bavíme se tedy o střednědobém horizontu, kdy by doprava mohla být odkloněna mimo Hradec Králové zásadnějším způsobem,“ řekl Červíček.

Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Doporučujeme
Nahoru