Průzkum agentury Empirica: parkování v Hradci patří k nejlepším v republice

Parkování v Hradci Králové je údajně jedno z nejlepších ze středně velkých měst v rámci ČR. S tímto trumfem přichází několik týdnů před volbami vedení hradecké radnice. To se odvolává na nezávislý průzkum agentury Empirica, který hodnotí parkování v Hradci Králové jako jedno z nejlepších. Právě zavedení parkovacího systému prostřednictvím soukromého provozovatele je přitom jeden z hlavních bodů, kteří občané Hradce Králové současnému vedení radnice vytýkají.

Průzkum proběhl mezi městy Hradec Králové, Pardubice, Liberec, Karlovy Vary, Chomutov, Ústí nad Labem, Zlín, Plzeň, Opava, Jihlava, Olomouc a České Budějovice.

Cena
Nejnižší cena za parkování podléhající platbě v parkovacím automatu zjištěna v Ústí nad Labem. Za první hodinu zde řidiči zaplatí v průměru 10 korun, v Hradci Králové pak 15 korun, což zařazuje Hradec na čtvrté místo s nejnižší cenou a hluboko pod celorepublikový průměr, který činí 21 korun. Hlouběji do peněženky, tedy více než pro dvacetikorunu, musí sáhnout obyvatelé a návštěvníci Plzně, Opavy, Jihlavy a Zlína. V Karlových Varech se průměr vyšplhal až na 25 korun. 

SMS
Platbu pomocí zaslání textové zprávy z mobilního telefonu nabízí pouze čtyři města. Vedle Hradce Králové lze službu využít jen v Českých Budějovicích, Chomutově a Ústní nad Labem.

Soukromí provozovatelé vs. město
Ve městech, kde spravuje parkovací systém soukromá firma na základě smlouvy s městem (ISP a.s. v Hradci Králové, ACTIV Parking s.r.o. v Liberci nebo Jihočeská parkovací s.r.o. v Českých Budějovicích), se nepotvrdilo, že by výše parkovného musela být vyšší než tam, kde poplatky vybírá město nebo jím zřízená organizace. Ve zkoumaných městech naopak vykazují tři soukromé firmy podprůměrnou výši parkovného.

Parkovací karty a jejich ceny
Rozpětí cen za roční rezidentní parkovací kartu na první vozidlo je velmi široké. Zatímco v Karlových Varech jsou karty vydávány obyvatelům bezplatně po splnění všech náležitostí, v Liberci či Zlíně vyjde karta v průměru na 2000 korun.  Ve většině měst se cena za roční rezidentní kartu pohybuje v intervalu 1000 – 1500 korun. Je třeba zmínit, že v Hradci Králové se jako v jediném městě vydávají přenosné rezidentní parkovací karty, a to v průměru za 1135 korun. Karty rezidentů tady nejsou vázané na konkrétní vozidlo a registrační značku jako v ostatních městech.  Stejná výhoda zde platí i pro abonenty. Průměrná cena abonentní karty v Hradci Králové činí 8280 korun a zařazuje opět parkovací systém ve městě jako čtvrtý nejlevnější s cenou pod celorepublikovým průměrem, který je 9240 korun.  V téměř polovině středně velkých městech zaplatí podle průzkumu abonenti více než 10 000 korun za první kartu, v Plzni a Karlových Varech dokonce okolo 15 000 korun.

Nová záchytná parkoviště a parkovací domy
Nejvíce nových parkovacích míst vybudovaných za posledních pět let bylo vybudováno v Hradci Králové – celkem 1057 parkovacích míst, z nichž téměř o polovinu se postaral soukromý provozovatel ISP a.s. Podle průzkumu pak Hradec Králové jako jediné město disponuje tzv. parkovišti P+R, na kterých řidič za první den parkování nezaplatí vůbec nic. V ostatních městech se za tento druh parkovaní platí. Příkladem třeba ve Zlíně je to 25 korun za den, v Karlových Varech dokonce 250 Kč. Pardubice nebo Olomouc se pohybují na středu a za celodenní parkování utratí řidič 100, respektive 90 korun. Ceny za stání v parkovacích domech se dle analýzy pohybují od 5 do 35 korun za první hodinu stání, přičemž parkovací systém ISP je i v této oblasti s 15 korunami čtvrtý nejlevnější.

Detailně je možné se s výsledky průzkumu seznámit na http://www.empirica.cz/press/press_EMP100831_parkovani_CR.pdf. Ve zprávě se neuvádí, kdo byl zadavatelem průzkumu. Tiskový mluvčí hradeckého magistrátu Václav Svoboda na dotaz našeho serveru uvedl, že magistrát si zadání tohoto průzkumu neobjednal.

Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku
6.9.2010 11:04
faultfinfer  (Nováček)
Z průzkumu bohužel plyne i to, že jediný HK zaprodal parkovné do soukromých rukou, za podivných okolností. Ještě by mělo být také měřítkem, kolik se z parkovného vrátí do měststké kasy a kolik zůstane účtu soukromé společnosti.
7.9.2010 06:34
Honza  (Nováček)
Dale pruzkum nerika, proc nekandiduje O.Divisek opet do kresla starosty.. :)

Je to cele usmevne, je trapne, ze si radnice, netusim zdali jsou vsechny vedeny jednou stranou, ale ze si nechavaji udelat mesic pred volbami takoveto pruzkumy a jeste nam tvrdi, ze to nezavisly rozbor...jezisi, koho to zajima, kazdy v techto mestech je nasrany na parkovaci system, tak nam prestante mazat med kolem huby a radsi vypadnete, nez Vas vyhodime osobne. Ceskej clovek si necha srat na hlavu dlouho, ale kdyz mu to tece po brade a vypada jak blbec, tak jde a vyresi....
14.9.2010 10:17
eleron  (Nováček)
Dobrý den, na tomto serveru mívaly články jiný charakter než opisování témat z masmédií a serveru města HK. Nepříjemně se zde umravnili a budou nás zřejmě masírovat ve prospěch chobotnice. V tomto nezávisle zaplaceném výzkumu (namanipulovaném jako "nezávislý") je zvláštní článek věnovaný výši ceny parkovného u soukromých firem. Předpokládám, že to jsou sponzoři tohoto výzkumu. Cena je daná poptávkou, podstanější by bylo zachytit kolik systém parkování přináší městu. To je proč se parkovné zavádí, ale není o tom zde ani zmínka. Zase nám valí na nos jen blbosti, protože nás mají za ovce. Asi se tak budu stěhovat tam, kde je levněji nebo budu spokojenější že to mám levnější o 5kč tady - to je teda fakt zhovadilost. Tak co, doplní někdo jaká je výnosnost systému?

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Mohlo by se hodit
Doporučujeme