Systém, který měl Hradci zajistit plynulost a bezpečnost provozu, je v ohrožení. Řeší ho antimonopolní úřad

Bude mít Hradec chytré semafory?
Bude mít Hradec chytré semafory?

Zakázkou na inteligentní dopravní systém, jejíž odhad je na 419 milionů korun, se zabývá antimonopolní úřad. Hradecká radnice ji vypsala letos v zimě. Kvůli tomu může město přijít o dvousetmilionovou dotaci, bez které by systém zřejmě realizovat nechtělo. Informaci přináší Hradecký deník.

Systém, který měl přispět k plynulosti a bezpečnosti dopravy v Hradci, má vážné potíže. Zakázkou, jejíž hodnotu město v lednu odhadovalo na 419 milionů korun, se totiž zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Pokud úřad nerozhodne ve prospěch města a neučiní tak co nejdříve, radnice může přijít o evropské dotace. Ty by zaplatily více než polovinu nákladů, musí se o ně však zažádat do konce roku, a to bez rozhodnutí úřadu nemůže.

Do tendru se v červenci přihlásily dvě firmy. V průběhu výběrového řízení však podal jeden ze zájemců dvě námitky proti zadávací dokumentaci na ÚOHS. Konečná lhůta pro řešení námitek je začátkem října.

„ÚOHS rozhoduje dvoustupňově. Přitom neznáme ani rozhodnutí první instance. U takhle složitého problému to může trvat mnoho měsíců. Zakázku dopravního podniku řešil ÚOHS rok,“ řekl Deníku opoziční zastupitel Aleš Dohnal.

Problém je v tom, že koalice chce, aby vítězná firma nejen naprogramovala software, ale také například postavila semafory. Spojit programátorskou a stavební činnost je podle Dohnala diskriminační, což prý dokazuje i to, že o zakázku za stamiliony projevily zájem jen dvě firmy. Odvolává se na to prý i jedna ze stížností u ÚOHS. Radnice si za zakázkou stojí, obavy o to, že přijde o dotaci, ale přiznává. Zakázku by sama financovat nechtěla. „V případě, že by se to nestíhalo, tak bude pravděpodobně toto téma otevřeno v novém dotačním období. Zřejmě za jiných podmínek. Inteligentní dopravní systém ale rozhodně vybudovat chceme,“ doplnila pro Deník Kateřina Šmídová, mluvčí města.

Součástí inteligentního dopravního systému mají být nové semafory, datové sítě, senzory či moderní technologie pro řízení dopravy v reálném čase. Navíc umožní preferovat linky městské hromadné dopravy nebo bezpečný průjezd složek integrovaného záchranného systému. Podle plánů radnice by měl být funkční do konce roku 2022. Podobný systém funguje například v Praze, Brně nebo Ostravě.

Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Doporučujeme
Nahoru