Z Hradce do Pardubic už jezdí vlaky, od pátku už i ty elektrické
Cestujete často z Hradce do Pardubic a zpět? Tak vás určitě potěší, že už se na trať vrátily vlaky. A od 15. července dokonce vyjedou už i ty elektrické, zatím jezdily jen motorové. Příčinou výluky byla rekonstrukce trakčního vedení mezi Rosicemi a hlavním nádražím v Pardubicích. Modernizace celého úseku bude pokračovat až do listopadu. Správa železnic trať vylepšuje dlouhodobě. Nyní na dalším 7,5 kilometru dlouhém úseku mezi krajskými městy buduje druhou kolej. Informuje o tom Hradecký deník.
„Mezi Stéblovou a Rosicemi byl spuštěn původní provoz, tedy po jedné koleji,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda s tím, že druhá kolej bude fungovat od 15. listopadu.
Provoz v elektrické trakci mezi Rosicemi nad Labem a hlavním nádražím v Pardubicích bude obnovený k 15. červenci. „Návrat konkrétních vlaků na trať mezi Pardubicemi a Hradcem Králové se liší podle opatření jednotlivých dopravců. Byly buď nasazeny motorové jednotky, anebo ponechána náhradní doprava a jízdy z pardubického hlavního nádraží začnou až s elektrickými vlaky,“ přiblížil Gavenda.
Modernizace trati z Pardubic do Stéblové začala loni v květnu. Kompletně má být hotovo 15. listopadu, kdy se provoz na novém úseku za 2,6 miliardy korun zcela obnoví.
„Budoucí dvoukolejná trať bude mít mírnější oblouky kvůli vyšší rychlosti,“ řekl projektový manažer společnosti Skanska Jan Mitlöhner. Až trať stavbaři opustí, vlaky budou cestující mezi oběma krajskými metropolemi převážet rychlostí až 160 kilometrů v hodině. Trať se zároveň stane bezpečnější.
Upraveny budou i vlakové zastávky
S výstavbou druhé traťové koleje souvisí i další úpravy. Stavbaři opraví železniční stanice Pardubice-Rosice nad Labem nebo zastávku Pardubice-Semtín. „Ve stanici Pardubice-Rosice nad Labem se buduje podchod pro cestující, železniční spodek a následně svršek. Dále se pracuje na nástupišti dvě a jeho zastřešení, na souvisejících objektech a kabelážích. Na výjezdu ve směru na Semtín probíhá pokládka železničního svršku,“ přiblížil Gavenda.
Nové zastávky se pak dočkají ve Stéblové. Stavbaři vybudují zastávku Stéblová obec, která lidem zkrátí docházkovou vzdálenost na vlak. Modernizací projdou také všechna přejezdová zabezpečovací zařízení. Součástí projektu je i výstavba protihlukových stěn a úpravy pozemních komunikací a sítí technické infrastruktury.
V době výluky bude zdvoukolejněn i most přes Labe. Původní ocelový most, který je více než padesát let starý, prozatím slouží vlakům v provizorní pozici. Na jeho místě pak vznikne nový most, na kterém už dělníci pracují, aktuálně se provádějí práce na zakládání nových opěr a pilířů.
Úsek mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem už dvě koleje má. Další navazující úsek z Opatovic do Hradce Králové chce Správa železnic začít modernizovat za tři roky.
Spolek Kaštanka nechce, aby se kvůli druhé koleji kácely stromy
Plánovaná stavba se ale nelíbí aktivistům ze spolku Kaštanka, kteří bojují především proti kácení kaštanové aleje podél Opatovické ulice na Pražském Předměstí. Lidé mají obavy ze zvýšení hluku, zániku přechodů přes železnici a nechtějí ani vysoké betonové protihlukové zdi.
I přesto mají podle Správy železnic samotné stavební práce začít ve druhé polovině roku 2025, hotovo má být přibližně o dva roky později. Plánovaná investice dosahuje výše přes 4,4 miliardy korun.
Jméno které jste zadal se shoduje s již zaregistovaným uživatelem.
Pokud jste to Vy přihlašte se prosím.
Pokud ještě nejste registrován vyberte si prosím jiné jméno,
nebo se zaregistrujte.