Zelená vlna už na okruhu Hradce nefunguje, až budou v provozu všechny chytré semafory, měla by se obnovit

Část křižovatek už řídí chytré semafory.
Část křižovatek už řídí chytré semafory.

Inteligentní dopravní systém, který město od začátku července loňského roku postupně zavádí v 34 křižovatkách řízených semafory a čtyřech přechodech pro chodce, zajistí plynulejší dopravu bez zbytečných kolon, měl by preferovat autobusy a trolejbusy městské hromadné dopravy a celkově zlepšit dopraví situaci. Světelná signalizace v části silničního okruhu už funguje zkušebně v novém režimu, všech výhod systému však bude možné využívat až po úplném dokončení prací.

„Hlavním smyslem vybudování inteligentního dopravního systému je zajištění bezpečnější a plynulejší dopravy ve městě. Systém bude reagovat na aktuální dopravní situaci a uzpůsobí podle toho světelné řízení křižovatek. V případě tvorby kolon může například prodloužit zelený signál na křižovatkách ve frekventovaných lokalitách, aby z ucpaného místa rychle odjelo co nejvíc aut. To bude využitelné třeba v dopravních špičkách,“ vysvětluje primátor města Alexandr Hrabálek. Další plány počítají třeba s řízením dopravy o svátcích a před Vánoci v okolí obchodních center a podobně.

„V současnosti je z 34 světelně řízených křižovatek stavebně dokončeno deset. Pokud jde o přechody pro chodce, kterých se projekt týká, tak hotové jsou tři ze čtyř. Stávající stav na křižovatkách je jakýmsi mezistupněm, který dovoluje zhotoviteli odladit jednotlivé kroky směřující k plnému nasazení inteligentního řízení dopravy v Hradci Králové,“ přiblížil postup prací náměstek primátora pro investice Jiří Bláha.

Pevně nastavená takzvaná zelená vlna, na kterou byli motoristé ve městě zvyklí, už tedy nefunguje. Postupně ji však nahrazuje nová zelená vlna reagující mimo jiné na aktuální intenzitu dopravy a potřeby průjezdu křižovatkami, a to včetně vozidel MHD a záchranných složek. Takto zkoordinované už jsou od poloviny prosince semafory na hlavním tahu na silničním okruhu v úseku od Rašínovy třídy (Hradubická) přes křižovatky s ulicemi V Lipkách a Gočárovou třídou až po křižovatku s třídou Karla IV. Jedná se tedy o celou Střeleckou ulici. Takový systém fungování zelené vlny se bude následně rozšiřovat i na další páteřní komunikace ve městě.

V další fázi by mělo dojít ke sladění semaforů na všech křižovatkách na Rašínově třídě, čímž dojde k plynulejší dopravě na výpadovce na Pardubice a k dálnici D11 a D35 u Opatovic, a to v obou směrech. Ve Střelecké ulici už zkušebně funguje také noční režim světelné signalizace. Na silničním okruhu je zde v noci nastaven zelený signál na hlavním tahu, jakmile však detektor zaznamená vozidlo přijíždějící do křižovatky z boční ulice, semafor se přepne a umožní mu průjezd. Podobně to funguje v dotčeném úseku na přechodech pro chodce, kde si však chodec semafor na zelenou přepne stisknutím tlačítka sám. Tak to nyní funguje na upravených přechodech nejen v noci, ale i v průběhu celého dne, což dříve nemuselo vždy platit.

Pro sledování provozu v křižovatce jsou dodávány poslední generace radarových detektorů dopravy, následně přibydou i přehledové a detekční kamery pro větší přehled či pro řešení komplikovaných stavů v křižovatce a nehod.

Za celý systém včetně nákladů šestiletého provozu, servisu a dalších služeb město zaplatí 229,3 milionu korun, přičemž část nákladů uhradí z dotace. S dokončením stavebních prací na inteligentním dopravním systému se počítá na podzim roku 2022, k uvedení zařízení do plného provozu by mělo dojít v roce 2023.

Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Mohlo by se hodit
Doporučujeme