Hradec investuje do chytrého řízení dopravy více než 300 milionů
Plynulejší a bezpečnější doprava v Hradci. Usnadnění průjezdu městem vozů MHD a záchranných složek. Ale také kamery na určitých rizikových místech ve městě, které budou sledovat, jestli řidiči nejezdí na červenou nebo nepřekračují rychlost. To všechno si hradecký magistrát slibuje od nového inteligentního dopravního systému. Jeho výstavba a instalace by měla začít v roce 2020. Půjde v podstatě o upravené stávající semafory, které budou přes celou řadu senzorů a kamer propojeny s centrálním dispečínkem. Na podzim by mělo proběhnout výběrové řízení na dodavatele. Celkové náklady se vyšplhají na 305 milionů korun.
Inteligentní dopravní systém je v současnosti standardním nástrojem pro organizaci dopravy v celé řadě měst Evropy včetně Prahy, Brna nebo Ostravy. "Hlavním cílem projektu je zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti dopravy ve městě, což v konečném důsledku sníží jízdní dobu a negativní vliv na životní prostředí," doplňuje náměstek primátora Jindřich Vedlich.
"Nechtěl bych, aby si lidé mysleli, že nám jde pouze o to, sledovat řidiče, jak jezdí a dávat jim pokuty. Kamery budou v rizikových místech," upřesnil primátor Zdeněk Fink. „Výběr lokalit a úseků odpovídá požadavkům komisí místních samospráv a byl konzultován s městskou i státní policií," vysvětluje náměstek Vedlich. Pro stacionární radary byly vytipovány ulice Pražská, Úprkova, Lhotecká, Pouchovská, Zborovská a třída SNP. S úsekovým měřením se počítá v ulicích A. Dvořáka a Koutníkova, průjezd na červenou budou sledovat detektory na křižovatkách v Rašínově a Okružní ulici. Místa a lokality se pak mohou dle potřeby měnit. V Hradci je celkem 50 semaforů, z toho 38 na křižovatkách, zbytek je u přechodů pro chodce.
Vymění se semafory, přibudou chytré detektory
Hlavní částí hradeckého systému bude kompletní výměna zastaralé a místy nespolehlivé světelné dopravní signalizace, tedy semaforů. V některých případech se to bude týkat i samotných sloupů, na kterých jsou semafory umístěné a jsou za hranicí své životnosti, přičemž někde dojde i k jejich částečnému posunu v křižovatce podle požadavků dopravního inspektorátu Policie ČR.
„Současně se ve vybraných oblastech nainstalují křižovatkové a strategické detektory. Ty budou umět vyhodnotit rychlost a dobu jízdy nebo mimořádné stavy, jako jsou dopravní nehody nebo kolony," doplňuje Vladimír Faltus z Dopravní fakulty pražského ČVUT, který byl členem týmu zpracovatelů studie proveditelnosti IDS v Hradci Králové.
Komentáře ke článku
Vložit nový komentář
Jméno které jste zadal se shoduje s již zaregistovaným uživatelem.
Pokud jste to Vy přihlašte se prosím.
Pokud ještě nejste registrován vyberte si prosím jiné jméno,
nebo se zaregistrujte.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.