Jediná parkovací věž pro kola stojí v Hradci už rok, je o ni zájem i jinde

Hradecký unikát - parkovací dům pro kola | Foto: Jiří Gangur
Hradecký unikát - parkovací dům pro kola | Foto: Jiří Gangur

První rok fungování má za sebou unikátní parkovací věž pro jízdní kola na Riegrově náměstí v Hradci Králové. Počítadlo plně automatizovaného krytého parkovacího domu za rok svého fungování zaregistrovalo více než 11,5 tisíce cyklistů. Do dnes jediný a průkopnický projekt, který v Česku vznikl ve spolupráci města Hradec Králové a soukromého investora, pustil brouka do hlav vedení radnic v mnoha městech celé republiky. Hradec proto už připravuje podmínky pro budoucí výstavbu dalších parkovacích domů pro jízdní kola ve vhodných lokalitách různých částí města.

Pilotní projekt, který jedinečným způsobem řeší parkování jízdních kol, vyrostl v loňském roce v Hradci Králové poblíž hlavního nádraží. Cyklisté se už nemusejí obávat krádeží kol, případně jejich částí a dalšího vybavení, odpadla jim i starost s hledáním volného místa k zaparkování svého jednostopého dopravního prostředku. Navíc mají kolo chráněno před nepřízní počasí.

„Riegrovo náměstí je frekventovaným cílem a přestupním uzlem pro mnoho lidí cestujících za prací a do škol nebo pro ty, kteří využijí pro svou návaznou dopravu vlaky či autobusové linky z nedalekého terminálu hromadné dopravy. Tento krok plně zapadá do koncepce rozvoje cyklodopravy v našem městě,“ vysvětlil Karel Šimonek, městský cyklokoordinátor. Stavba tohoto prvního ukázkového a automatizovaného parkovacího systému pro kola byla plně v režii dodavatele. „Doufáme, že dojde k oživení té skupiny cyklistů, která z obavy před ztrátou kola do města dosud nevyjela,“ spoléhal už před rokem Rudolf Bernart ze společnosti Systematica.

Další parkovací cyklověže jsou už v plánu

Město už v minulém roce vytipovalo hned několik lokalit, kde by mohl v budoucnu vyrůst další parkovací dům pro kola. Zejména jde o místa, kde je vlastníkem dotčeného pozemku samo město. Tyto pozemky si město může včas připravit, „očistit“ je od historických a nepotřebných sítí a zbavit je dalších limitů. V budoucnu po výběrovém řízení a po vydání potřebných povolení už nic stavbařům nebude bránit v zahájení stavby a ke zbytečným zpožděním. S projektovou přípravou pro uvolnění staveniště a s finančním krytím této přípravy vyslovili souhlas na sklonku loňského roku radní města. Jakmile budou k dispozici peníze, může město přikročit k dalším krokům, které přetaví plány v realitu. Takto připravené plochy budou pak figurovat i ve vypsaném výběrovém řízení na dodavatele. 

O unikátní cykloprojekt mají zájem i jinde

O stavbu stejného automatického parkovacího domu pro jízdní kola projevily zájem České Budějovice, které se inspirovaly právě Hradcem Králové. „Hradec se dostal do podvědomí mnoha lidem z různých koutů republiky. Volají nám a ptají se na praktická řešení, na statistiky a na doporučení,“ prozradil dodavatel a investor projektu Rudolf Bernart. „Zdejší parkovací věž pro kola je ukázková a několik desítek lidí z vedení radnic velkých i menších měst se zde bylo osobně podívat. Za rok fungování zde své jízdní kolo zaparkovalo přes 11 a půl tisíce cyklistů,“ uvedl Rudolf Bernart. 

Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Doporučujeme
Nahoru