Jízdné půjde ve vozech MHD koupit i platební kartou, chystá se i nová aplikace

Dopravní podnik chystá novinky.
Dopravní podnik chystá novinky.

V těchto dnech mohou cestující hradecké městské hromadné dopravy v některých vozech vídat první novinky v rámci nového odbavovacího systému. Těmi jsou platební terminály, kde mohou cestující nejen načíst městskou kartu, ale také zde i zakoupit jízdné pomocí bezhotovostní platby. Postupně budou tyto terminály instalovány do všech vozů MHD. U budoucího odbavovacího sytému se mohou cestující těšit také na nové inteligentní označníky na zastávkách, novou aplikaci nebo modernizovaný e-shop. Do vozů MHD ještě přibydou sčítací lišty, díky kterým bude možné sledovat vytíženost linek a lépe nastavit jízdní řády. Odbavovací systém včetně jeho dalších částí, za které hradecký dopravní podnik zaplatil bezmála 25 milionů korun, by měl být postupně spouštěn od dubna.

„Technologie spojené už neodpovídají modernímu nastavení a trendům dnešní doby. Dopravní podnik si toho byl dlouhodobě vědom a snažil se celou situaci změnit. Od poloviny roku 2021 tak probíhala příprava na zavedení nového odbavovacího systému, který může pokrýt hned několik viditelných „bolístek“, jež dopravní podnik trápily. Nejčastěji jde o nemožnost platby kartou ve všech vozech MHD i zastaralost a nefunkčnost některých označníků na zastávkách,“ uvádí náměstek primátorky pro oblast dopravy Miroslav Hloušek.

Odbavovací systém s sebou přinese hned několik novinek pro cestující. Tou nejvýraznější bude možnost bezhotovostní platby jízdného ve všech vozech MHD. Použít bude možné nejen platební kartu, ale také mobilní telefon či chytré hodinky a další zařízení, přes která je možné platit bezhotovostně. Systém je také připravený akceptovat třeba kartu integrované regionální dopravy IREDO, případně kartu Českých drah.

Podnik bude sledovat, jak cestující platí nejvíce

Cestující ale i nadále mohou využívat dosavadní způsoby úhrady jízdného jako například papírové jízdenky, městskou kartu, mobilní jízdenky prostřednictvím sms zpráv i jízdenky zakoupené přes aplikaci HopOn. „Po několik měsíců chceme nechat naše cestující, aby si na odbavovací systém zvykli. Během této doby budeme sledovat, který způsob platby jízdného je nejvíce nebo naopak nejméně využívaný. Nyní nám výrazně klesá nákup papírových jízdenek a se zavedením odbavovacího systému do provozu čekáme, že čísla budou ještě klesat. Do budoucna bychom právě proto papírové jízdenky a nákup jízdenek u řidiče chtěli případně zrušit. K tomu ale nedojde dříve než v příštím roce,“ uvádí ředitel Abraham. Dopravní podnik města Hradce Králové se navíc chystá postupně rušit zastaralé dobíjecí automaty na městskou čipovou kartu. Dobíjení městských karet bude postupně převedeno pouze do e-shopu, kde si bude možné dobít svoji peněženku na virtuálním účtu nebo zvolit tzv. identifikátor. Tím se budou cestující prokazovat u časových či dalších zlevněných jízdenek. Identifikátorem může být bankovní karta, chytré hodinky, mobilní telefon a další podobné nosiče.

Pro přehlednost celého systému připravuje dopravní podnik také novou aplikaci. Ta umožní cestujícím nahlédnout na trasu svého spoje, zjistit čas a místo jeho pohybu v mapě. Dále bude prostřednictvím této aplikace možné zkontrolovat a nastavit své identifikátory a zjistit další potřebné informace. Aplikace je teď v demoverzi, k jejímu plnému spuštění by mělo dojít postupně spolu s dalšími částmi odbavovacího systému.

V rámci zavádění nového odbavovacího systému přibydou na vybraných zastávkách nové označníky. Celkem devatenáct jich bude rozmístěno na zastávkách Obchodní domy Tesco a Atrium, Centrál, Adalbertinum, Magistrát města, Ulrichovo náměstí nebo u zastávek Futurum, Fakultní nemocnice, Zimní stadion či Muzeum. Tyto označníky budou v online režimu cestujícím poskytovat informace o času a příjezdu daného spoje do zastávky a kompletní jízdní řády dané zastávky. K dispozici zde budou také mimořádné informace jako výluka nebo případné omezení provozu.

Vozy MHD budou také vybaveny sčítacími lištami, které budou evidovat počty cestujících. Díky tomu bude moci dopravní podnik efektivně nastavit rozložení spojů na vybrané trasy.

 

Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Doporučujeme
Nahoru