Terminál hromadné dopravy zahájil ostrý provoz

Do ostrého provozu vstupuje v sobotu 5.7. v Hradci Králové nový terminál hromadné dopravy (THD). Stavba, kterou hradečtí politici slibovali už dlouhá léta a která se rodila za velkých problémů, už konečně slouží veřejnosti.

Nový objekt, který navrhl architekt Patrik Kotas, rozhodně zaujme svým vzhledem a netradičním řešením. Dvě haly jsou zastřešeny speciální konstrukcí s plastovou membránou, která bude před nepřízní počasí chránit i nástupiště. V jedné hale bude odbavována MHD a příměstská doprava, druhá hala bude sloužit dálkové autobusové dopravě. Moderní pracoviště nabídne kvalitní zázemí pracovníkům. Kvalitu zázemí pro pasažéry však prověří až čas. Cestující mohou navšívit bar či restauraci, samozřejmostí jsou moderní toalety. Orientaci v síti nástupišť usnadní světelné tabule. Prozatím však chybí parkovací plochy v okolí areálu a rozestavěná "měsíční krajina" poblíž honosné stavby nepůsobí příliš reprezentativn. Pokud nebudou chtít cestující trávit čekání na příjezd spoje v restarauci, tak také mnoho prostoru pro odpočinek nenajdou. Ani jedna z hal rozhodně neoplývá velkou kapacitou míst k sezení. V hale MHD je přibližně 30 míst k sezení, v objektu dálkové dopravy ještě méně. Jak bezpečný bude pohyb chodců za zimního počasí na skvěle vyhlazené dlažbě, lze zatím jen spekulovat.
Výstavba THD trvala dva roky, tedy o deset měsíců déle, než se plánovalo. Náklady se vyšplhaly na bezmála 360 milionů korun, což je o zhruba  75 milionů korun více, než byl rozpočet. Stavbu realizovala společnost Strabag, která měla THD dokončit v srpnu loňského roku. Částka, se kterou Strabag uspěl ve výběrovém řízení, pak činila 283 milionů korun. Strabag však musel složit bankovní garanci ve výši 80 milionů korun, o kterou kvůli nedodržení termínu přišel. Dopravní podnik má i přes téměř roční zpoždění ale stále šanci dosáhnout na dotaci 60 milionů korun z Evropské unie. Do konce července však musí připravit kompletní žádost o tuto dotaci. Jak však naznačil ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové Miroslav Kulich, situaci mohou zkomplikovat nedořešené vztahy se Strabagem. Tomu se nelíbí odejmutí bankovní garance a nelze vyloučit, že celá záležitost bude mít ještě soudní dohru.

Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku
16.7.2008 12:39
cml11 (neregistrovaný)
Minulý víkend jsem měl možnost se poprvé podívat na nově otevřený terminál. Předesílám, že do Hradce na nádraží nejezdím moc často a tak šel dosavadní průběh vcelku mimo mě. To co jsem viděl musím nicméně v první řadě velmi pochválit po architektonické stránce. Je to odvážná a krásná stavba. U mě se zařadila hned za ČSOB pojišťovnu v Pardubicích jako druhá nejpovedenější moderní architektura v Česku. K návaznosti na nádraží a MHD bych se zatím nechtěl vyjadřovat, protože jde o ještě nedokončené záležitosti. Nicméně kromě pochvaly za architekturu bych si dovolil připomínkovat dvě věci které mi vadily a téměř okamžitě mě praštily do očí: 1) modrá barva na cedulích je špatně čitelná. V podvečerních hodinách, kdy jsem terminál navštívil svítily informační tabule intenzivně a celkový dojem z nich byl velmi agresivní a pro oči nepříjemný. Chtělo by to určitě regulaci jasu a docela bych kvitoval výměnu modré barvy za zelenou. 2) informační terminál je v budově pouze jeden, což je naprosto nedostatečné. Počet bych doporučoval nejméně zečtyřnásobit. Homepage těchto terminálů bych doporučoval nastavit na IDOS.cz a také by stálo za zvážení drastické omezení povolených serverů internetu. Je sice hezké, že z terminálu mohu prohlížet soukromou poštu, otázka ovšem je, proč by to mělo být vlastně možné.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Mohlo by se hodit
Doporučujeme