Tmavý podjezd v Kuklenách čekají opravy. Má z něj být umělecká brána
Tmavý, nízký a úzký podjezd v Kuklenách by se měl zásadně proměnit. Z místa, kteému se říká myší díra, a kde se tu a tam zasekne náklaďák s vyšším přívěsem a nebo se z něj při velké vodě stane rybníček, by se měla stát světlá a umělecky pojatá brána do centra Hradce Králové. Opravy začnou příští rok a odstartují obří přestavbu hradeckého nádraží. O rekonstrukci píše zpravodajský web iDNES.cz.
Podjezd slouží už více než 60 let. Ještě před několika lety se vedení města snažilo přesvědčit Správu železnic, že rekonstrukce podjezdu je nutná a že investorem by měl být stát, s obtížemi. Nakonec k dohodě došlo a problematický podjezd se zásadně změní.
Ve směru od kruhové křižovatky Koruna přibude další silniční pruh, jiná bude výška, která nyní dělá tolik potíží kamionům i některým autobusům, po obou stranách vzniknou tři metry široké stezky pro chodce a cyklisty a uvnitř podjezdu se již nepočítá s pilíři, které nijak nepřispívají k pocitu bezpečí.
Radnice však chce jít ještě dál. Cílem je podjezd, který nejenže nebude působit jako dopravní špunt, ale bude reprezentativním vjezdem do centra. Rada města proto tento týden schválila zadání architektonické studie. Na starost ji bude mít ateliér OVA (Opočenský Valouch Architekti).
„Podjezd bude zcela nový, jeho řešení bude čistě technické. My však chceme, aby měl vyšší úroveň. Vždyť je to brána do města od Kuklen a my určitě nechceme jen šedivou a špinavou díru, kudy se lidé budou bát projít. Kukleny se výrazně rozvíjejí, bude to jedna z důležitých částí města a propojení s centrem mají právě podjezdem,“ řekl Adam Záruba, náměstek primátorky pro oblast architektury a urbanismu.
Pomoct by podle něj mělo kvalitní architektonické řešení. Nebudeme zasahovat do konstrukcí, ale bude se to týkat věcí, které lze upravit, například povrchů, osvětlení, vybavení uměleckými díly či konstrukčními detaily na zábradlí. Význam tohoto prostoru bude jen růst,“ naznačil Záruba.
Podjezdem projede 14 tisíc aut denně
Podle posledního sčítání dopravy podjezdem denně projede přes 14 tisíc aut. Vysvobozením pro Kukleny bude až výstavba jižní spojky, která propojí dálnici D11 s hradubickou silnicí. Stavební boom už v Kuklenách začal, význam dříve opomíjené čtvrti poroste a nutná bude kromě modernizace podjezdu i nákladná proměna Pražské třídy. Vše načne právě demolice nevyhovujícího podjezdu. I tato akce bude součástí obrovské modernizace hradeckého železničního uzlu za 12 miliard korun.
Přednost před Gočárovou třídou dostane nadjezd nad Koutníkovou ulicí, kritický podjezd přijde na řadu nejdříve v roce 2026. Město si však se zpracováním architektonické studie musí pospíšit, protože Správa železnic (SŽ) s největší pravděpodobností požádá o stavební povolení na svou rekonstrukční část podjezdu už příští rok v únoru.
„Přestavba viaduktu by měla být součástí první etapy přestavby železničního nádraží v Hradci Králové. Správa bude hradit železniční část přestavby infrastruktury a město by mělo přispět na vybudování silniční komunikace,“ uvedlo tiskové oddělení Správy železnic. Podle něj se brána do města v době stavby zcela neuzavře: „Předpokládáme že po dobu výstavby bude vždy uzavřena polovina silniční komunikace pod mostem.“
Proměna hlavního hradeckého nádraží bude největší za dobu své existence, tedy od roku 1857. Odhady začínají na částce 2,5 miliardy korun, v plánu je nejen modernizace hlavní budovy, ale i opravy nástupišť a stavba jednoho nového. Práce potrvají až pět let a kdyby vše šlo podle představ SŽ, zakončí je zprovoznění dvoukolejky v úseku Hradec Králové - Opatovice.
Jméno které jste zadal se shoduje s již zaregistovaným uživatelem.
Pokud jste to Vy přihlašte se prosím.
Pokud ještě nejste registrován vyberte si prosím jiné jméno,
nebo se zaregistrujte.