V Hradci se zřejmě začne za parkování platit i na sídlištích. Radnice zvažuje v systému velké změny
Placené parkování v Hradci Králové až na malé výjimky dosud nepřekročilo hranici Gočárova silničního okruhu. Ale to by se v budoucnu mělo změnit. Možná už příští rok se za parkování začne platit v Malšovicích, na Moravském, Slezském i Pražském Předměstí. Podle radnice mnoho pakovacích místa zabírají i desítky firemních dodávek a mikrobusů. Hodně dmácností má také více než jedno auto. To vše by měla nová pravidla řešit. Informaci přináší zpravodajský web iDNES.cz.
Podle vedení města je situace zvlášť na hradeckých sídlištích neúnosná a pouze stavba parkovacích domů situaci nevyřeší.
Parkování je složitější v širokém okolí vysokoškolských kolejí Na Kotli v Malšovicích, u třídy SNP na Slezském Předměstí, v Baarově i Jungmannově ulici na Pražském Předměstí a až na výjimky na celém území Moravského Předměstí včetně Třebše. Parkovací místa zabírají i desítky firemních dodávek a mikrobusů nebo domácnosti, které často vlastní i více než dva vozy.
Ještě před rokem nová hradecká koalice o plošném zpoplatnění parkování neuvažovala, ale spíš zmiňovala možnost zrušení parkovacího monopolu společnosti ISP, který má skončit až v roce 2036. Rozšíření placených zón daleko za Gočárův okruh je logickým, byť velmi kontroverzním krokem, k němuž dojít musí. Bez výjimky s ním souhlasí i komise místních samospráv, které však navrhují i další opatření.
AKTUÁLNÍ PŘEHLED VEŘEJNÝCH PARKOVIŠŤ - PLACENÝCH I ZDARMA
Je potřeba radikální řešení
"Zatím jednáme se zástupci KMS a městských částí Moravské Předměstí, Malšovice, Slezské a Pražské Předměstí jih. Tam jsou asi největší komplikace s převisem aut nad parkovacími místy. Se všemi jsme dospěli ke shodě, že je třeba radikální řešení. Všichni ale víme, že po spoustě let, kdy se v této oblasti nic nedělo, budou opatření nepříjemná,“ řekl náměstek primátorky pro oblast dopravy Miroslav Hloušek, který parkovací chaos dobře zná díky své dřívější funkci šéfa hradeckých strážníků.
Ve vedení města musí dojít k politické shodě, zda se rozšíří zóna pod správou ISP, anebo zda Hradec novinku nesvěří buď nové, či už existující městské organizaci, například dopravnímu podniku. „Dlouhodobě nás trápí hlavně Baarova ulice. Snažíme se město dotlačit k tomu, aby tu zavedlo parkování především pro rezidenty. Jsou tam výškové domy, na malém prostoru velké množství bytů, ale omezený počet míst k parkování. Zásadně nesouhlasíme s tím, aby to opět převzala firma ISP. Chtěli bychom, aby si město vytvořilo nějakou vlastní organizaci, která by v nových lokalitách, kde je nutné řešit placené stání, získávala zkušenosti a až skončí ISP, celý systém převzala,“ zdůraznil předseda KMS Pražské Předměstí jih Rudolf Šikula.
S placením parkovného nemá za určitých podmínek potíže ani šéf KMS Moravské Předměstí jih Ondřej Votroubek. "Uvědomuju si, že je to nepopulární krok a pro spoustu lidí bude nepříjemný, ale zpoplatnění i mimo zónu ISP je nutné chápat jako jeden z nutných kroků ke zklidnění dopravy. U nás na Moravském Předměstí jsou ucpaná parkoviště stěžejním problémem. Bohužel zpoplatnění je jen dalším kamenem do mozaiky opatření. Dál by se totiž mělo vyřešit parkování dodávek. Chápu, že chlapi chtějí po práci přijet domů a zaparkovat, ale dodávka zabírá více než jedno parkovací místo a zároveň je to druhé nebo třetí auto do jedné rodiny.“
Navrhl hledat dosud prázdné asfaltové plochy na sídlištích, kde se za minulého režimu plánovala dětská hřiště, ale k jejich realizaci nikdy nedošlo, protože nová sportoviště mezitím vyrostla například u škol.
Problémem jsou také firemní dodávky
Kromě placení se město zcela jistě bude zabývat právě dodávkami. „Přemýšlíme, jak v sídlištích v noci, třeba mezi 18. a 6. hodinou, a také o víkendech a svátcích zamezit parkování velkých firemních vozů. S tím také musíme něco udělat,“ uznal Miroslav Hloušek.
Dalším krokem k zavedení parkovacích automatů za Gočárův okruh je objednávka konzultační služby, technického poradenství a analýza současného stavu u pražské ČVUT. V příštím roce by město mělo vypsat výběrové řízení na studii parkování a poté metodou Design and Build realizovat první etapu projektu.
„Jsme závislí na smluvním partnerovi ISP, budeme tedy čekat, s jakými návrhy přijde sám. Zcela jistě však s některými opatřeními chceme vyrukovat už v příštím roce,“ řekl Hloušek. A apeloval i na svědomí Hradečáků: „Chtěli bychom, aby se sami chovali odpovědně a pokud budou mít více aut na bytovou jednotku, přemýšleli, kde a jak budou parkovat. Například jedna KMS sama vyslovila myšlenku, že nezná jiný způsob, jak dostat parkující auta z ulice na dvory domů, než zpoplatnění. Přitom jde jen o pohodlí i lenost otevřít vrata a zajet k domu.“
Hradec by se přitom mohl inspirovat v zahraničí. Některá města zavedla pro obyvatele, kteří se parkovacího místa vzdají, bonusy, například městskou hromadnou dopravu zdarma. Za první auto v rodině poplatek příliš citelný není, ale za každé další je mnohem vyšší.
Jméno které jste zadal se shoduje s již zaregistovaným uživatelem.
Pokud jste to Vy přihlašte se prosím.
Pokud ještě nejste registrován vyberte si prosím jiné jméno,
nebo se zaregistrujte.